maandag 9 december 2013

Tutorial wasbare pocket luier


Kies een patroon en print het uit. Ik heb een patroon gekozen van deze website:
http://prefold2fitted.blogspot.nl/2012/10/online-free-downloads.html

Maar op deze website staan ook patronen en tutorials:
http://www.diapersewing.com/

En op mijn pinterest pagina over wasbare luiers staan ook veel patronen/tutorials.

Ik liet laatst al mijn zelfgemaakte luiers zien. Toen maakte ik gebruik van dit patroon.
De luiers die ik toen maakte zijn inmiddels niet meer waterdicht. Ik dacht met een waterdichte molton goedkoop uit te zijn, maar dat viel dus tegen. Ik gebruik ze nog wel, maar dan met een waterdicht overbroekje er overheen.
Nu heb ik PUL gebruikt. Dat is een waterdichte ademende stof dat voor wasbare luiers gebruikt wordt. Ik heb een lap PUL van iemand gekregen (nogmaals bedankt!). Dus dat ga ik nu proberen. Eens zien of ze dan wel waterdicht blijven.

Voor de binnenlaag (dat wat tegen de huid aan zit) gebruik ik een badstof hoeslaken.
Speld het patroon op de stof en knip het uit.

Op de PUL durfde ik niet te spelden, want ik weet niet of het dan nog wel waterdicht is. Ik heb het patroon met pen omgetrokken.

En knip nog een buitenstof uit. Je kunt de PUL ook aan de buitenkant doen, maar roze lijkt mij niet zo leuk voor een jongen, dus ik heb autotricot gebruikt.

Nu heb je 3 lagen stof:
-badstof hoeslaken
-PUL
-tricot (katoen kan ook, maar ik vind het wel prettig als er wat rek in de luier zit).

Ik maak eerst de tunneltjes waar het elastiek in komt aan de achterkant (bovenaan) van de luier. Ik gebruik bij de PUL geen spelden, dus ik heb knijpertjes gebruikt.

Ik heb de tunneltjes gestikt met een zigzagsteek. Tricot rafelt niet, dus ik heb de randen verder niet afgewerkt. Bij katoen zou ik dat wel doen. De buitenstof + PUL wordt 1 tunnel en het badstof wordt 1 tunnel.
Je hebt dan de autotricot (buitenstof) aan de PUL vast gestikt d.m.v. het tunneltje.

Ik leg het patroon op de PUL en zet met pen stippen waar de kamsnaps moeten komen.


Ik heb niet alle knoopjes gedaan, want dat zijn er wel heel veel. Ik heb verschillende kleuren gebruikt, omdat ik niet genoeg van één kleur had.
Tegen de PUL komt straks de laag met badstof, dus de knoopjes zitten niet tegen de huid aan.

Voorkant:

Dan leg ik de goede kant van het badstof op de goede kant van de luier (autostof) en maak dit met knijpertjes vast.
Vervolgens naai ik de hele rand. Ik begin bij het tunneltje (dat moet open blijven) en ik ga helemaal rond en eindig aan de andere kant van het tunneltje.

Dan moet het elastiek vastgezet worden. Ik gebruik een speciale steek om elastiek vast te zetten, dit is een onderbroken zigzagsteek.

Het elastiek knip ik niet af. Ik knip dat pas af als ik het heb vast gestikt.


Ik zet de naald in het elastiek en de luier, dan ga je vooruit en weer terug om vast te hechten.
Vervolgens trek je het elastiek helemaal uit, zo strak mogelijk. Je moet dan wel met de ene hand de luier aan de achterkant vastpakken om het een beetje te begeleiden. Dan stik je het elastiek met de onderbroken zigzagsteek vast. Op het patroon staan wel merktekens waar het elastiek moet beginnen en eindigen.

Het overige elastiek (dat nog op de rol zit) kun je nu afknippen.

Zo ziet het eruit als je aan beide kanten het elastiek hebt vast gestikt:


Voor de tunneltjes gebruik ik iets dunner elastiek. Met een veiligheidsspeld rijg ik het elastiek door het tunneltje.


Dan zet je het elastiek aan één kant vast. Je trekt het elastiek weer strak en zet het aan de andere kant vast.

Als je beide tunneltjes hebt gedaan ziet het er ongeveer zo uit:


Knip de randjes een beetje korter. In de bochten kun je eventueel nog knipjes zetten.
Dan keer je de luier door de opening.
Laat de rand een beetje tussen je duim en wijsvinger glijden, zodat de rand netjes komt te zitten.


Vervolgens stik je vlak langs de rand de luier door. Bij het elastiek bij de beentjes ga je iets opzij.

Dan zet je de kamsnaps op de 'lipjes' van de luier.

De binnenkant van de luier (er zitten al 2 inleggers in 'de pocket').


De luier op de grootste stand:

De luier op een iets kleinere stand:


Nog kleiner:


De kleinste stand:

Dit is mijn eerste 'standen' luier die ik gemaakt hebt. Ik heb hem vandaag gemaakt en dus nog niet getest.

Ik heb wel 'gekochte' wasbare luiers met standen, Luuk heeft ze nu op de kleinste stand.
En dat werkt op zich wel goed. Je moet alleen even opletten hoe je dan de inleggers erin doet, want die klappen ook een beetje dubbel.

Ik vond het niet heel moeilijk om deze luier te maken. Maar er moeten wel heel veel kamsnaps in. Dat is best wel wat werk. En ik vraag mij af of ze allemaal wel nodig zijn. Dat ga ik nog ontdekken.

Als het bevalt dan zal ik er nog meer maken. Ik laat het jullie weten!

Dit is ook nog een handige tutorial, die heb ik gebruik toen ik zelf de eerste luiers naaide (mijn tutorial lijkt hier dus heel erg op)
http://goinggreenwiththegrizls.com/2013/02/make-your-own-cloth-diapers.html

6 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je hier heel veel mama's heel erg blij mee gaat maken. Wat een duidelijke uitleg met mooie patronen erbij. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!
    Je post is alweer even geleden. Werkt de luier? En wat gebruik jij als inlegger?

    Gr. Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij werkt wel, maar uiteindelijk gebruik ik hem meestal als een van de laatsten. Ik gebruik gewoon inleggers van microvezel. Ik heb gekochte en zelfgemaakte van microvezeldoekjes.

      Verwijderen
    2. Welke gebruik je wel dan als ik vragen mag?

      Verwijderen
    3. Ik heb die andere zelfgemaakten heel veel gebruikt (wel met overbroekje, want ze waren niet meer waterdicht). Die zijn nu te klein.
      Ik gebruik het liefst bamboozles stretch, maar daar heb ik er maar een paar van. Verder heb ik pocketluiers (alvababy/pandababy). Ik vind tweedelige systemen fijner, dus met los overbroekje. Ik heb ook een paar strikluiers, die vind ik ook wel fijn.

      Verwijderen
    4. Oh en inmiddels gebruik ik ook zelfgemaakte pocketluiers , gemaakt van hydrofiele doeken. Werkt ook heel goed!
      Dus nu bamboozle stretch en de zelfgemaakte hydrofielen in gebruik. En als die op zijn, gebruik ik strikluiers.

      Maar dus altijd tweedelige systemen met losse overbroekjes

      Verwijderen